ЯКІ НОВІ ПОВНОВАЖЕННЯ ПОТРІБНІ НОТАРІУСАМ?
НОТАРІАТ УКРАЇНИ № 3 (34) 2019
Рубрика «МАЮ ДУМКУ!» — міркування нотаріусів з приводу актуальних питань нотаріальної практики та розвитку професійного самоврядування
Вікторія Голобородько, приватний нотаріус Чернівецького міського нотаріального округу
Усі повноваження, надані нотаріусам, необхідні для реалізації первинного призначення нотаріату – професійне, безпечне, надійне, гарантоване державою сприяння фізичним та юридичним особам у реалізації їх прав.
Одним з напрямів розширення компетенції нотаріусів є сфера актів цивільного стану громадян. Наразі існує безліч ситуацій, коли через суто технічні, механічні помилки та «людський фактор» громадяни змушені звертатись до суду за встановленням фактів родинних стосунків. В нотаріальній практиці таке ускладнення найчастіше трапляється під час оформлення спадщини, укладення членами сім’ї договорів між собою. Але реальний обсяг проблеми є значно ширшим і виходить далеко за межі вчинення нотаріальних дій: оформлення пенсій, соціальних виплат, віз та різних документів для використання за кордоном.
Як правило, люди реагують на необхідність звернення до суду з «таких дрібниць» дуже негативно. Адже судовий розгляд справи – це досить складна і, на жаль, бюрократизована юридична процедура, яку звичайній людині важко подолати самостійно.
Отже, важливим і корисним суспільству було б надання нотаріусам повноваження позасудового встановлення фактів родинних відносин – як альтернативи судової процедури. Таке повноваження може бути реалізовано шляхом видачі відповідного свідоцтва, яке буде мати таку ж юридичну силу, як рішення суду.
Ганна Валігура, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу
3 2013 року в Україні створено унікальну систему, в якій нотаріус бере важливу участь, виконуючи функцію державного реєстратора. За цей період ми довели, що можемо належно та відповідально здійснювати додаткові повноваження, делеговані державою.
Переконана, що нотаріус готовий виконувати нові функції у наступних сферах:
– задля збільшення гарантій, захисту та протидії рейдерству у сфері бізнесу необхідно запровадити повний цикл реєстрації змін, пов’язаних з відчуженням частки учасниками товариства, – від нотаріального посвідчення договору до одночасної реєстрації переходу прав;
– задля прозорого фіскального утримання в межах створення державної програми оцінювання майна України варто надати можливість нотаріусові безпосередньо брати участь в оцінці майна та отриманні даних; формування оцінки може здійснюватися безпосередньо нотаріусом;
– задля врегулювання питання безспірності та усунення конфліктів на стадії нотаріального процесу варто надати нотаріусу функції медіації та закріпити їх законодавчо;
– в рамках державного проекту надання публічних послуг доцільно надати нотаріусу можливість реєструвати акти цивільного стану, транспортні засоби тощо;
– задля швидкого та якісного процесу легалізації документів необхідно надати нотаріусу функцію проставлення апостилю (легалізації документів);
– з метою якісної реалізації земельної реформи у випадку зняття мораторію нотаріусу можливо надати функції обов’язкової реєстрації земельних ділянок (електроні послуги щодо оформлення землі);
– надання нотаріусу повноважень засвічувати справжність інформації з Інтернету;
– задля врегулювання прозорості процесу передачі коштів під час відчуження майна запровадити дієвий механізм – передачу коштів через депозит нотаріуса;
– надати нотаріусам безпосередній невідкладний доступ до необхідних реєстрів, зокрема демографічного (а не через запити).
Сподіваюсь, що на етапах реформування системи надання адміністративних послуг населенню нотаріат отримає нові можливості для розвитку.