ПРОФЕСІЙНИЙ ІМІДЖ НОТАРІУСА: ОДИН ЗА ВСІХ І ВСІ ЗА ОДНОГО
Юлія Шешуряк, головний редактор журналу «Нотаріат України»
НОТАРІАТ УКРАЇНИ № 3 (34) 2019
«Кожен упевнено говорить: «Це, звичайно, нотаріус», тому що нотаріус виробив типову зовнішність, яка невіддільна від нього. …Низенький, товстий, дебелий чоловік, одягнений в чорне, самовпевнений, майже завжди манірний, повчає та величається», – так описує нотаріусів Оноре де Бальзак у своєму відомому нарисі «Нотаріус».Таким був імідж паризьких нотаріусівсередини XIX століття. Певно, Бальзаку можна вірити, адже він не лише був стороннім спостерігачем, а й мав досвід роботи писарем у нотаріальній конторі. «Ракоподібна істота», «личинка, сповита коконом», «коліщатко механізму»… Образ нотаріуса, залишений нам письменником, досить неприємний та не викликає довіру. Скажемо прямо: цей нарис – справжній чорний піар для нотаріату Франції тих часів.
Звісно, образ сучасного нотаріуса України зовсім інший. Немає жодних стереотипів зовнішнього вигляду, зате є етичні стандарти поведінки, які і складають концептуальні засади іміджу нотаріуса та нотаріату загалом.
Професійний імідж нотаріуса – тема мало досліджувана, адже майже всі статті та інші матеріали щодо іміджевих характеристик юридичної професії стосуються переважно адвокатів, суддів та правоохоронців. Можливо тому, що нотаріат – інститут хоча й соціально спрямований, але не надто публічний (в сенсі резонансу та постійної присутності в інформаційному просторі).
Існує багато визначень поняття іміджу, тож візьмемо до уваги такі з них: професійний імідж – це уявлення про людину як представника певної професії; враження, створюване навколо конкретної особи з метою її популяризації як фахівця; певний персоніфікований образ професії, сукупність уявлень, що склалися в громадській думціпро те, як повинна поводитися людина відповідно до свого професійного статусу.
Зазвичай імідж створюється не лише спонтанно, а й завдяки піару, пропаганді, рекламі. Тут важливий момент: нотаріуси не можуть використовувати у цілеспрямованому формуванні свого іміджу інструмент реклами, адже це заборонено законом та правилами етики. Що ж залишається? Якими є можливості нотаріуса впливати на власний професійний образ, а відповідно – імідж всього нотаріату?
СКЛАДОВІ УСПІХУ
Професійний імідж – це, передусім, набір певних навичок, компетентностей та професійних якостей. Але велику роль відіграють й інші, «зовнішні» атрибути іміджу:зовнішній вигляд, стиль мовлення, ерудованість тощо. А також так званий «емоційний інтелект»– показник здатності до спілкування, вміння усвідомлювати свої емоції та розуміти почуття інших людей.
Можна виділити наступні складові професійного іміджу.
Габітарний імідж (від лат. habitus – зовнішність). Зовнішній вигляд служить відправною точкою для сприйняття образу, адже «зустрічають за одягом». Тобто, складовою іміджу є зовнішність (одяг, аксесуари, зачіска, макіяж тощо).На перший погляд, примітивно та стереотипно? Але ж наш зовнішній вигляд відображає не лише наш багатий внутрішній світ, а й ставлення до оточення. Габітарний імідж в ідеалі має відповідати очікуванням «цільової аудиторії», щоб викликати позитивне ставлення.Ваш зовнішній вигляд має говорити – я експерт, мені можна довіряти, я відповідальна людина. Тому дрес-код для працівників нотаріальної контори – вимога виправдана.
Вербальний імідж –усне та писемне мовлення. Безумовно, нотаріус повинен вміти організовувати свої думки за допомогою слова – це свідчить про організаторські здібності і в робочих процесах. Часто юристам дорікають, що вони спілкуються з людьми надто офіційно, використовуючи незрозумілі терміни та канцеляризми. Треба тримати баланс, враховувати рівень обізнаності відвідувачів.Бути нотаріусом – це постійно комунікувати, слухати, переконувати, пояснювати, знаходити потрібні слова, врівноважувати емоції, розставляти акценти.
Кінетичний імідж – жести, рухи, міміка, хода, манера триматися, вираз обличчя.Це дуже важливий аспект, адже жести часто важко проконтролювати, а вони можуть виказати певний негатив. Перший контакт зі співрозмовником встановлюється за допомогою погляду.
Середовищний імідж – вигляд створеного середовища перебування, тобто офісу, нотаріальної контори. Важливим є зручне розміщення меблів для відвідувачів, естетичне оформлення робочого місця – це не значить «по-багатому», затишку додадуть рослини, картини, спокійні кольори стін. Звісно, якщо у приватних нотаріусів можливостей для облаштування офісів більше, то вигляд ДНК напряму залежить від державного фінансування.
Особливості поведінки та характеру також впливають на особистий імідж. В даному контексті важлива професійна впевненість – тобто переконаність нотаріуса в тому, що він робить свою роботу компетентно, згідно закону. Уважність– допаперів, реєстрів, людей. Лабільність– гнучкість, здатність приймати індивідуальні рішення в рамках закону, правильно діагностувати кожну конкретну ситуацію. Стресостійкість – врівноваженість, вміння спокійно переконувати, бути витриманим і тактовним, здатність витримати нервово-психологічні перевантаження. Привітність, доброзичливість, відкритий погляд – усе це формує позитивне ставлення відвідувачів до нотаріуса.Люди, у яких розвинений вищезгаданий емоційний інтелект, добре розуміють власні емоції та вміють ними керувати, з емпатією ставляться до емоцій інших людей і так само вміло справляються з емоціями інших людей (здатність до управління взаємовідносинами). Тести на емоційний інтелект (EQ)можна знайти в Інтернеті – перевірте себе.
Інформаційний простір. Якось у Древній Греції на зустріч філософів один із них приніс палицю та запитав, де у неї верх, а де низ. Люди вказали. Тоді мудрець перевернув палицю і знову запитав – а тепер? Публічність нотаріуса в інформаційному просторі –це саме палиця з двома кінцями, і неможливо наперед вгадати, як суспільство (переважно юридично не підковане) та журналісти сприймуть певну інформацію. Тут краще керуватися принципом «не нашкодь» і перед тим, як щось винести у публічний простір, сто разів подумати. Звісно, кожному нотаріусу не обов’язково потрапляти в ЗМІ, але навіть аккаунт нотаріуса в соціальній мережі може стати популярним майданчиком для спілкування. Якщо ви вирішили представити себе в Інтернеті як професіонала, інструментарію багато – власний сайт, блог, канал, участь у тематичних групах. Публікуйте корисну інформацію для людей (зокрема, використовуючи матеріали НПУ, які розробляються в рамках проекту «Нотаріат обличчям до людей» – інфографіки, анімацію тощо). Звісно, можете іноді й фото котика опублікувати, це ваш імідж не погіршить, головне зберігати баланс професійного та особистого, а також уникати дописів із критикою колег, нецензурної лексики, політичного фанатизму. Використовуйте соцмережі як платформу для підвищення не лише свого іміджу, а й іміджу нотаріату загалом.
Репутація. Власне, репутацію можна вважати як складовою, так і наслідком професійного іміджу.Репутація – це громадська думка, соціальна оцінка, усталені уявлення. Стосовно нотаріату загалом – це те, що ми називаємо довірою людей. Це те, чим ми справді пишаємося. Якщо ж говорити про репутацію кожного окремого нотаріуса, варто чесно визнати: є певні недоброчесні представники професії, яких, звичайно ж, потрібно позбавляти права займатися нотаріальною діяльністю. Зараз ці важелі впливу в руках Мін’юсту, але доцільніше було б передати їх Нотаріальній палаті, тому що самі нотаріуси найбільше зацікавленні у очищенні професії.
У офіційній групі Нотаріальної палати України в соцмережі Фейсбук було проведене опитування «Імідж нотаріуса – яка складова важливіша?». Результати наступні:
– «професійність, результати роботи (відсутність помилок, хороша репутація тощо)»- 303 голоси;
– «зовнішній вигляд, стиль одягу, мовлення; інтер’єр офісу тощо»– 35 голосів;
– «позиціонування (піар) в Інтернеті (соціальних мережах), ЗМІ»– 4 голоси;
– «важливі всі складові в комплексі,треба прагнути їх поєднати»– 33 голоси;
– «немає необхідності додатково працювати над особистим іміджем – адже є імідж нотаріату загалом» – 0 голосів.
Звісно, це опитування не претендує на жодну науковість, але дає можливість побачити певні тенденції. Як бачимо, нотаріуси не схильні до експлуатації загального іміджу нотаріату, а сподіваються на власні професійні сили. І це приємно.
(Усе вищезазначене стосувалось переважно формування іміджу нотаріуса для цільової аудиторії – фізичних та юридичних осіб, які звертаються за вчиненням нотаріальних дій. Але є ще один бік – це імідж нотаріуса всередині професійної спільноти, і дана тема варта окремого дослідження…)
ЧАСТИНА ЦІЛОГО
Яким міг би бути нарис про сучасного українського нотаріуса? Чи були би там фрази, як у Бальзака – «забороняється сміятися, жартувати і виявляти дотепність», потрібно «покірно слухати нескінченні скарги клієнтів», щодня витримувати «поєдинок серця людського з цивільним кодексом»? «Якщо в його серці збереглося щось від художника, від примхи, пристрасті, любові, то він пропав: рано чи пізно він сходить з рейок…». Що ж, українським нотаріусам пощастило – вони можуть дозволити собі не носити маски, бути справжніми і щиро любити свою роботу.
«Скрізь і завжди берегти чистоту високого звання нотаріуса» – це також означає завжди пам’ятати про свою приналежність до всієї нотаріальної спільноти, до нотаріату України. Пам’ятати, що кожен вчинок, кожне слово нотаріуса формує не лише його професійну репутацію, а й імідж всього нотаріату. Нотаріус представляє державу, є втіленням закону та справедливості.
А от універсальних рекомендацій щодо зовнішнього вигляду нотаріуса в сучасному світі не може бути. Юрист поступово перестає асоціюватися з костюмом та портфелем, він обирає різні стилі одягу, колір волосся та навіть татуювання, може їздити на «теслі», самокаті чи маршрутці… Але люди повинні бути впевнені: нотаріус будь-якого віку та стилю – еталон ввічливості, доброчесності, законності.
Основним іміджетворчим фактором професії нотаріуса є ставлення осіб, які звертаються за вчиненням нотаріальних дій. Все ж нотаріуси, порівняно з іншими правничими професіями, мають величезний карт-бланш – імідж самої професії.Суспільство довіряє нотаріусу, який є представником держави, але при цьому не чиновником.
Бути нотаріусом – це відповідальність не лише перед законом та людьми, а й перед колегами.
Один за всіх і всі за одного!
____________________________________________________________________________________________________
ОСОБИСТА ДУМКА
Євгенія Заріцька, голова відділення НПУ в Житомирській області, приватний нотаріус Житомирського міського нотаріального округу
Як сформувати позитивне уявлення у свідомості людини, групи людей щодо особи, успішного підприємства, якісної послуги, товару тощо? Це ґрунтовне, обширне питання, розкриттям якого займаються науковці і їх надбання успішно реалізовують на практиці іміджмейкери.
Імідж від латинського слова «Imag» та англійського «Image» – образ. Образ нотаріуса. Вимовляючи це словосполучення, усвідомлюєш, що це поняття є значно глибшим і значущим, ніж прописані спеціалістами у сфері іміджу рекомендації щодо покращення образу, наприклад, для новоствореної компанії.
Образ нотаріуса формувався сторіччями. Формувався по краплині: спокійно, монотонно, виважено, безапеляційно, законно, мудро. Повага до професії – ось результат праці усіх нотаріусів. Саме це є базисом, підґрунтям, на якому ми, сучасне покоління нотарів, створюємо імідж/образ людини цієї професії. Тому слід говорити про індивідуальність кожного нотаріуса, яка обов’язково впливає на колективний імідж, що накладає надзвичайну відповідальність.
Поряд з високими моральними якостями, законністю, змістовністю дій, нотаріус має завжди триматися незалежно, мати достойні манери, спокійно реагувати на похвалу або критику. В той же час, надмірне підкреслення якостей чи дій є також неприпустимим.
Вважаю, що статус нотаріуса накладає також певні обмеження в поведінці поза межами робочого місця. Слід уникати дій, які можуть завдати шкоди честі та гідності.
Одним із аспектів розробки іміджу в сучасному світі є реклама, однак, дане поняття не може бути пов’язане з нотаріальною діяльністю, що закріплено в Правилах професійної етики нотаріусів України, оскільки нотаріус не є бізнесменом, а є особою, покликаною виконувати визначені державою функції.
Нотаріус – професія, яка позбавлена блиску та пафосу, як і личить будь-якій добрій справі. Рекламу в нашій професії ми створюємо не в модерновий, але в надійний, вивірений часом спосіб: нашими думками, діями, знаннями. Нашим пером.
Сабріна Сибіга, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу
Довіра клієнта до нотаріуса безпосередньо залежить від зовнішнього вигляду нотаріуса, манери його поведінки і способу життя. Причому, найперше враження складається відразу ж, і згодом його дуже складно змінити.
Клієнт в перебігу буквально трьох хвилин приймає рішення, мати йому справу з цим нотаріусом, чи ні. При цьому те, як нотаріус подав себе, переважує навіть те, що нотаріус сказав. Оцінюється все: гардероб, манера поведінки, а оскільки ми живемо в століття соціальних мереж, то і спосіб життя, соціальна активність, спосіб мислення нотаріуса.
Найдорожче, що клієнт напрацював за роки свого життя, своє майно і матеріальне майбутнє своїх рідних і близьких, він довірить нотаріусу здоровому, успішному,приємному на вигляд, у відпрасованому костюмі, в комфортному чистому офісі, оскільки це свідчить про економічну спроможність нотаріуса і його соціальні досягнення. Іншими словами, клієнт довіриться надійності, стабільності і передбаченості, дисциплінованості й структурованості, високій етиці та моральності.
В ідеалі гармонія образу нотаріуса досягається дотриманням офісного дрес-коду, індивідуального стилю, спортивного і етично здорового способу життя, участю в соціально-орієнтованих проектах, пропаганда яких вітається в соціальних мережах. Звідси і необхідність розвитку нотаріуса як медійної особи.
Саме залучення нотаріуса до участі в публічних соціально-орієнтованих проектах, в спортивних проектах, в передачах на телебаченні та радіомовленні, в круглих столах та конференціях, створюють умови як для особистого розвитку нотаріуса, так і для спільної плідної співпраці на благо держави та людей, напрацьовують навички нотаріуса триматися впевнено на публіці, що може згодитися в майбутньому, коли процес медіації і безпосередня участь нотаріуса в цьому процесі будуть прийняті на законодавчому рівні.Це також залучить до нотаріуса клієнтів і дозволить йому самому працювати ефективніше.
Погодьтеся, коли ми відвідуємо лікаря та бачимо його охайний білий халат, ми розуміємо, що тут все чисто і ми отримаємо якісну допомогу.
За межами робочого приміщення людина може бути захоплена живописом або грою в театрі, але на робочому місці це ніяк не повинно виявлятися, інакше ваші клієнти, швидше за все, відмовляться від співпраці з вами.
Крім того, притримування офісного дрес-коду протягом робочого дня і зміна на вільний неформальний одяг після його закінчення допоможе нотаріусові швидко відключитися від своїх професійних перевантажень і налаштуватися на відпочинок, особисте життя.
Підсумовуючи, ще раз акцентую увагу на тому, що зовнішній
вигляд нотаріуса повинен презентувати
акуратність, уважність до деталей, відповідальність, дисциплінованість,
стабільність і чесність. В цьому нотаріусові допоможе:
– одяг спокійних тонів, що передбачає помірну консервативність, відсутність
великої кількості яскравих аксесуарів;
– простота в зачісці і доглянуті руки, непомітний макіяж, нейтральний запах
туалетної води;
– знання як мінімум однієї іноземної мови;
– активність в соціальних мережах, круглих столах, конференціях, на телебаченні
та радіомовленні, що демонструє нотаріуса як освічену, різносторонньо розвинену
особистість.
У клієнта, який хоч раз звернувся до вас, повинні залишитися приємні спогади, які з’являтимуться при згадці вашого імені. Це як запах кави, яка тонізує, або аромат мандарина, кориці і хвої, спогад про які будять всю гамму радісних, приємних, добрих відчуттів.
_____________________________________________________________________________________________________
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЕКСПЕРТА
Віка Папарига, PR-спеціаліст, комунікатор у Bot&Partners, куратор курсу «PR для юристів» в Юридичній Лабораторії
Імідж — це те, як вас сприймають люди, їхнє уявлення про вас. А впливає на це зовнішній вигляд, слова та дії.
Зовнішній імідж формується за допомогою інструменту візуалізації. Це стиль одягу, фірмовий стиль (логотип, кольори). Знаю одну спікерку, яка на виступи одягається завжди в блакитне, або якийсь елемент точно є блакитним. В когось хустка є аксесуаром, який гармонійно поєднується з одягом та впадає в очі оточуючим. Не потрібно прагнути створити ідеальний образ та бути штучно «запакованим» в дорогі костюми, які вам тиснуть. Це більше насторожує, ніж приваблює. Вам потрібно знайти свої атрибути особистості, якими будете запам’ятовуватись людям.
Ще можна наділити атрибутами вашу діяльність — подивіться, як оформлюєте завірені документи.
Також є невідчутний імідж. Це ставлення до роботи, емоційний настрій, що в свою чергу впливає на ставлення до клієнтів. Тобто підґрунтям для побудови іміджу має бути сформована цілісна філософія: поведінка, ваші цінності, корпоративна культура, коли є інші співробітники. Адже ваше ставлення до співробітників впливає на ставлення співробітників до клієнтів.
Сьогодні недостатньо мати тільки гарні знання та відповідально виконувати свою роботу. Важливими є так звані м’які навички (soft skills), бо 100% успіху — це 80% комунікації. Тому без розвитку емоційного інтелекту важко надавати якісні послуги. В роботі важливо вміти керувати своїм емоційним станом та відчувати емоційний стан співрозмовника.
А ще, щоб відповідати образу сучасного нотаріуса, потрібно розвивати цифрові навички (digital skills). Бути зареєстрованим в Фейсбуці і вміти користуватись поштою вже недостатньо.
Що відповідає сучасності?
— використовувати нові формати в комунікації одними з перших (на кшталт відеокоментарів, підкастів). Люди не хочуть тільки читати, а ще дивитися, слухати;
— використовувати різні канали комунікації, з різними підходами, адже той контент, що ви розміщуєте на сайті, не можна просто дублювати в Фейсбук, Інстаграм та Телеграм;
— автоматизувати робочі процеси – це говорить, по-перше, про сучасність, а по-друге, про позбавлення співробітників від рутинної роботи. Вони, думаю, будуть за це вдячні;
—створювати чатботи для комунікації. Адже в щоденних запитах точно є типізовані питання – наприклад, які документи необхідні для реєстрації компанії, або як передати майно в спадщину;
—вміти шукати та аналізувати інформацію, мати здатність швидко навчатись і застосовувати нові знання.
А ще виклик сьогодення — бути зрозумілим нотаріусом та комунікувати людською мовою. Тобто такою, щоб люди без юридичної освіти розуміли вас, а не перечитували один абзац по десять разів, відчуваючи себе пригнічено. Говорити і писати простою мовою – набагато складніше, потрібно добре розбиратися в темі та вміти адаптувати професійні терміни до поширено зрозумілих.
Є невеличка вправа, яка допоможе перевірити, як люди сприймають вас. Адже це справді краще відображає ваш публічний імідж, ніж ваші власні оцінки. Проведіть тест, який допоможе знайти ваші емоційні ідентифікатори. Це список слів, які описують вашу особистість. Спитайте тих, з ким ви комунікуєте часто:
—що люди відчувають завдяки вам?
—яку користь отримують від роботи з вами?
—чому співпрацюють саме з вами?
—якими словами описують вас інші?