ВИКОНАВЧИЙ ДИРЕКТОР НПУ ЗОЯ ДОЛГОВА: «Отримую задоволення від того, що займаюся улюбленою справою та очолюю колектив професійних людей»
Нотаріат України, № 4 (35) 2019
На посаді виконавчого директора Нотаріальної палати України Зоя Долгова працює з 2015 року, вміло та мудро застосовуючи багатий досвід роботи в державному нотаріаті та Міністерстві юстиції. Берегиня Апарату НПУ, відмінний фахівець, взірець справедливості та виваженості, людина тверезої думки, доброї душі та чуйного серця, справжня леді, а також друг, що може підтримати в скрутну хвилину, – так відгукуються про Зою Михайлівну підлеглі. У інтерв’ю журналу «Нотаріат України» Зоя Долгова розповіла про особливості діяльності Апарату НПУ, важливість мотивації в роботі та спільну мету – успішний розвиток професійного самоврядування й нотаріату.
— Минає 2019 рік, який став для нотаріату України визначальним, багатим на безпрецедентні події. Обличчя тих, хто були на передовій, усім відомі, але варто сказати і про внесок у спільну справу, який здійснює Апарат НПУ. Зоє Михайлівно, чи розуміють нотаріуси, який об’єм роботи виконується у кабінетах офісу Палати?
— Насамперед, хотілось би зазначити, що будь-яка організація не буде працювати ефективно, якщо у ній немає координації дій, чіткого розподілу обов’язків та контролю за їх виконанням.
З огляду на мету та специфіку діяльності НПУ, Статутом передбачено існування виконавчого органу — Апарату НПУ, на який покладаються функції організаційного, інформаційного, аналітично — методичного, матеріально-технічного забезпечення діяльності НПУ, її відділень та комісій НПУ. Час підтвердив доцільність його створення — як важливої складової діяльності НПУ. На сьогодні розгляд звернень, конструктивна підготовка документів правового характеру, які надходять на виконання до НПУ, розроблення нормативно-правових актів та експертиза законопроектів, узагальнення нотаріальної практики, консультативно-методична робота, експертні висновки за зверненнями нотаріусів, робота «гарячої лінії», розвиток інформаційних зв’язків між НПУ, нотаріусами та іншими органами, підготовка періодичних видань щодо діяльності НПУ, прес-релізів, матеріалів для прес-конференцій, брифінгів, розвиток міжнародного співробітництва — ось далеко не повний перелік питань, виконання яких щоденно забезпечується працівниками Апарату НПУ.
На мій погляд, робота Апарату полягає у здатності забезпечити чітке бачення завтрашніх змін, вміння швидко мислити, вчасно реалізовувати задумане, сумлінно виконувати свої обов’язки та удосконалюватися. Розуміючи, що НПУ має бути перспективною, запоруку ефективності у роботі Апарату я вбачаю також у тісній співпраці з відділеннями та комісіями Палати. Можу з упевненістю сказати, що сьогодні така комунікація є. Жоден захід чи проект, який має бути виконаний самоврядуванням, не проходить без участі працівників Апарату.
Звичайно, що колектив Апарату знаходиться у так званій «сірій зоні», оскільки безпосередньо ніяких рішень від імені НПУ не приймає. Вся робота колективу коригується з урахуванням тих рішень і завдань, курс на реалізацію яких взяло керівництво НПУ. Тому вважається, що колектив робить непомітну роботу. Але це тільки на перший погляд.
За рік, що минає, Апарат підтвердив свою здатність працювати як єдиний злагоджений механізм, незважаючи на труднощі, які мали місце. І мені приємно, що кожен співробітник своєю копіткою працею та відповідальним ставленням до роботи вкладає свої знання, вміння та досвід у загальну справу розвитку професійного самоврядування. Тому не варто недооцінювати роботу виконавчого органу. Як показує час, результати компетентної роботи НПУ є досить вагомі, як для професійного самоврядування, так і для кожного члена НПУ.
Зрештою, для людини дуже важливо вірити, що вона робить цінний внесок у справу та що її праця має корисні результати.
— За яким принципом зараз сформована структура Апарату, чи повністю забезпечені організаційні потреби?
— Структура Апарату НПУ та потреба в кадрах визначається з урахуванням особливостей професійного самоврядування нотаріусів, обсягу робіт та завдань, які стоять перед Палатою.
Тому формування організаційної структури Апарату здійснюється відповідно до потреб поточної діяльності НПУ, необхідності забезпечення виконання статутних завдань і рішень органів професійного самоврядування, з урахуванням наявності достатнього фінансування. При вирішенні цього питання ми завжди прагнемо до простоти. Це дає нам змогу закріпити таку структуру Апарату, яка б дозволяла працівникові розуміти своє місце в ній та якісно виконувати закріплені функціональні обов’язки. Не секрет, що успішна діяльність НПУ багато в чому визначається правильним добором кадрів. Як правило, добір працівників на посади в Апарат здійснюється з урахуванням таких обов’язкових вимог, як: наявність вищої освіти по напрямку роботи (переважно юридичної), вміння аналітично мислити, працювати в команді, а також самостійно використовувати свої знання на практиці, бажання розвиватися в особистісному та професійному плані. Заключним етапом завжди є співбесіда, де, зокрема, звертається увага на мотивацію кандидата на посаду.
Зараз структура Апарату включає шість структурних підрозділів, на посадах в яких працює 16 осіб. Окрім того, маємо значну кількість вакантних посад,заповнення яких я вважаю вкрай необхідним. Звичайно, цього недостатньо, аби ідеально відповідати стратегії НПУ та забезпечувати оперативну взаємодію НПУ із зовнішнім середовищем в сучасних умовах. Тому цілком природним є той факт, що структура Апарату та штатна чисельність час від часу переглядається Радою НПУ задля вдосконалення та відповідності цілям діяльності НПУ.
— Як проходить робочий день виконавчого директора Нотаріальної палати України?
— Мій робочий день, зазвичай починається о 7:45 з огляду законодавства та новин в ЗМІ — за чашкою кави. Оскільки я як виконавчий директор забезпечую виконання командою Апарату завдань, поставлених президентом НПУ та іншими керівними органами, важлива частина моїх повноважень — це організація роботи персоналу та комунікація в колективі. Тому обов’язково знаходжу час, щоб поспілкуватися зі співробітниками, з’ясувати, як вони налаштовані на робочий день, обговорити питання та доручення, які знаходяться на виконанні, з’ясувати, чи є певні проблеми, тобто дізнаюся всю важливу для роботи інформацію.
Така атмосфера, вважаю, сприяє ефективній діяльності Апарату та дозволяє організувати роботу протягом дня так, щоб, насамперед, забезпечити комфортне середовище, продуктивність персоналу та чітке виконання кожним своїх обов’язків.
Протягом дня відбувається звичний процес поточної роботи: проконтролювати своєчасніcть та правильність виконання завдань і доручень, а при необхідності — відкоригувати, підготувати проекти різних юридичних документів та рішень, зокрема внутрішніх, обговорити питання фінансової та господарської діяльності, взяти участь у засіданнях Ради НПУ та комісіях ( за дорученням президента) та багато іншої роботи, без якої діяльність НПУ неможлива.
Звичайно, бувають і термінові справи, які порушують звичний процес та потребують невідкладного вирішення. Але ми готові оперативно реагувати на будь-які несподіванки.
— Поділіться секретами — як Вам вдається ефективно організувати роботу Апарату НПУ? Певно, доводиться поєднувати здібності організатора, аналітика, діловода, медіатора, психолога?
— Особливих рецептів у мене немає. Взагалі, мені подобається працювати з вмотивованими людьми, які прагнуть самореалізуватися. На посаді виконавчого директора НПУ я перебуваю з 2015 року, і за цей час доводилося працювати із спеціалістами різного рівня підготовки. Але реальність була такою, що ці люди звільнялися, оскільки рівень їх професійної компетенції не давав можливості належним чином виконувати поставлені завдання. Більше того, такі працівники не переймалися результатом своєї роботи.
Звичайно, що сьогодні в Апараті, як і в будь-якому трудовому колективі, працюють різні люди. Хтось на виду, хтось скромніший, проте роль кожного працівника є значимою і, безперечно, впливає на загальний результат роботи Апарату та його ефективність. Вважаю, що наразі персонал Апарату за професійним принципом сформований вдало. Кожен працівник здатний виконувати поставлені завдання та чітко знає свою зону відповідальності. Це — велике досягнення.
На мою думку, успішне управління колективом залежить від багатьох факторів. Але серед основних, що відіграють важливу роль у моїй роботі, — це практичний досвід, який дає мені можливість швидко входити в проблему; організаторські якості, які надають змогу координувати роботу персоналу і здійснювати чіткий контроль; і, звичайно здатність бути психологом — знаходити спільну мову з людьми різного віку, з різними проблемами.
І, звичайно ж, без підтримки президента НПУ Володимира Марченка мені б не вдалося реалізувати свої здібності як керівника.
— Завжди цікаві мотиви прийняття важливих рішень людьми. Що мотивувало Вас залишити нотаріальну практику та піти працювати в Мін’юст, а потім в НПУ?
— Якщо вибір професії юриста у мене був абсолютно свідомий, то в нотаріат я прийшла випадково, в 1986 році. З того часу пройшло більше 30 років, за які мені довелося пройти всі щаблі кар’єрного росту: від посади державного но таріуса, завідувача Десятої київської державної нотаріальної контори — до заступника директора Департаменту нотаріату, державної реєстрації та банкрутства Міністерства юстиції України.
Звісно, що у кожного своя доля і свій життєвий шлях. Але погоджуюся з наступним висловом: «Якщо вам здається, що прийшов час щось змінити, — вам не здається». У якийсь момент я відчула необхідність щось змінити у своєму житті: чи продовжувати нотаріальну практику, чи змінити напрямок своєї роботи, але залишитися у тісному зв’язку з нотаріатом.
І коли у 2008 році Міністерством юстиції було започатковано проведення реформи нотаріату, я прийняла пропозицію пройти конкурс на посаду головного спеціаліста, тоді ще в Департамент нотаріату та адвокатських об’єднань.
Мотивація була дуже проста. Це — професійне самовдосконалення і самореалізація. На той час у мене було багато енергії та велике бажання використовувати практичний досвід в нотаріаті, але в іншому просторі. Після звільнення у 2014 році з Мін’юсту я не знала, що мене очікує попереду, жодних планів для себе не будувала… Але життя завжди вносить свої корективи. Так склалися обставини, що уже в лютому 2015 року Рада НПУ затвердила мою кандидатуру на посаду виконавчого директора. Таким чином я повернулася в нотаріат, і це повернення для мене є приємним і значимим.
Сьогодні я отримую задоволення від того, що займаюся улюбленою справою, очолюю колектив професійних людей, а мій досвід є корисним для оточуючих.
— В Міністерстві Ви побудували успішну кар’єру та здобули колосальний досвід. Чи хотіли би працювати в нинішньому Мін’юсті? Можливо, отримували такі пропозиції?
— Дотримуюсь правила, що в житті дуже важливо знайти своє призначення і зробити правильний вибір. Пропозиція повернутися в профільний Департамент була у 2016 році. Але повертатися до Мін’юсту не планую.
Мені приносить задоволення робота в Нотаріальній палаті. Тут маю свободу мислення, можливість самовдосконалюватися, знаходитися у тісному зв’язку з нотаріусами, знати проблеми і шукати ефективні шляхи їх вирішення, тобто, як кажуть, «бути в темі».
Без пафосу скажу, що сьогодні всі ланки професійного самоврядування взаємодіють і працюють на один спільний результат — розвиток нотаріату.
— Вже майже чотири роки Ви працюєте поряд із президентом НПУ Володимиром Марченком. Як можете охарактеризувати його стиль керівництва, які особливості його характеру Вам імпонують?
— Моя діяльність як виконавчого директора підзвітна президенту НПУ. Звичайно, що нам доводиться щоденно вирішувати нагальні питання поточної роботи Апарату та професійного самоврядування в цілому. Володимир Миколайович, передусім, це стратег, адже чітко бачить майбутні перспективи; це керівник, який поєднує в собі вимогливість і демократичність. Йому подобається швидка реакція на ті виклики, які висуває сьогодення, креативне мислення та свіжі ідеї у підходах до вирішення проблеми. Можливо, наші погляди не завжди співпадають, але ми вміємо чути один одного. І тому важливим для мене у цих взаєминах є дотримання субординації, довіра та вміння балансувати свій емоційний стан. Переконана, що це та «золота середина», яка дає нам змогу довгий час працювати разом. Можу тільки подякувати за розуміння.
— Як часто доводиться контактувати з членами Ради? Порозуміння виникає завжди чи шлях до пошуку компромісу не простий? Адже усі є поважними людьми з власним досвідом та баченням.
— На сьогодні розв’язання тих чи інших завдань поза спілкування з членами Ради НПУ неможливе. Мені завжди імпонували люди, які завдяки власному креативу та ініціативі здатні розвивати нотаріат. Такими є всі, без винятку, члени Ради НПУ, — високопрофесійні та кращі з кращих, які обиралися колективами нотаріусів. Можу сказати, що багаторічний досвід дозволяє мені знаходити порозуміння у будь-яких питаннях. Не пам’ятаю випадків, щоб в процесі обговорення ми не приймали компромісного рішення або не знаходили того чи іншого способу вирішення проблеми.
— Які підсумки року, що минає, — як загалом у нотаріаті, так і в роботі Апарату НПУ, та що заплановано на новий 2020-й?
— Загалом цей рік став для нотаріату плідним і насиченим, оскільки постали нові виклики та завдання, з якими професійне самоврядування з гідністю впоралося, здолавши всі перепони і випробування. Не буду зараз детально звітувати в цілому про роботу Апарату НПУ, але відзначу, що його персонал завжди займав активну позицію у розв’язанні будь-яких питань життєдіяльності НПУ.
Пріоритетними у роботі Апарату були питання інформаційно-методичного забезпечення нотаріусів. Наразі ведеться активна робота над низкою дуже важливих документів, пов’язаних з реформуванням нотаріату. Очевидним є і те, що наступного року ця робота буде продовжуватися. Важливою для нас залишається співпраця з Радою НПУ, комісіями та робочими групами. Покладаємо великі сподівання на ефективну роботу в цьому напрямку. Розуміючи велику відповідальність, що покладається на Апарат, який все-таки залишається виконавцем волі нотаріальної спільноти, чимало зусиль буде спрямовано на удосконалення його роботи.
Закінчення року — це не тільки час для підведення підсумків нашої роботи і планування на майбутнє, але й можливість привітати усіх нотаріусів, їх близьких людей із прийдешнім Новим 2020-м роком! Бажаю міцного здоров’я і процвітання на професійній ниві!
Спілкувалася Юлія Шешуряк
Фото: Павло Паригін