ЛОГОТИП НОТАРІУСА. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ СТВОРЕННЯ «ОСОБИСТОГО БРЕНДУ»
Перо, чорнильниця, Феміда, перо, латинська N, терези, перо, печатка, перо, перо… Ось результати пошуку, які видає Google на слово «нотаріус». Переважно це зображення на логотипах — саме таку символіку активно експлуатують українські нотарі. Любов до «вічної класики» чи небажання побачити професію через призму сучасності? Спробуємо розібратися.
Поняття логотипу стосується переважно сфери маркетингу, діяльності підприємств, а нотаріальна діяльність не є бізнесом. Можливо, тому не так часто нотаріуси України задумуються про належну візуалізацію професійного стилю. Разом з тим, бренд-айдентику використовують і неприбуткові, громадські організації, і окремі особистості, аби стати впізнаваними.
Зважаючи на законодавчо закріплену відсутність конкуренції в нотаріаті, ми не можемо говорити про пряму мету нотаріуса чимось відрізнятися від колег. Логотип може стати важливим елементом іміджу (і нотаріуса, і нотаріату). Але — лише вдалий логотип. Особистий бренд, якщо говорити простою мовою, — це те, що про вас думають інші люди. А особистий бренд нотаріуса це ще й те, що люди думатимуть загалом про нотаріат.
Логотип приватного нотаріуса (нотаріальної контори) — оригінальне зображення, яке персоналізує нота- ріуса, а також відображає філософію, цінності нотаріату загалом. Використовувати його можна (звісно, не для реклами, яка нотаріусам заборонена): на візитках, вивісках, у оформленні вебсайту, сторінок в соціальних мережах, в інтер’єрі офісу тощо.
ВДАЛА КОМБІНАЦІЯ
Логотипи бувають графічні (лише картинка), текстові (лише напис) або комбіновані. Більш ширша класифікація виділяє також логотипи у вигляді абревіатур, слів, символів, персонажів (людина, тварина тощо).
Логотип нотаріуса може складатися із таких елементів (усіх або окремих):
— основний графічний елемент (картинка, монограма тощо);
— текстова частина (наприклад, ПІБ нотаріуса);
— дескриптор — невеликий підпис, який розшифровує суть діяльності («нотаріальна контора», «приватний нотаріус», але не «нотаріальні послуги» — пам’ятаймо, що нотаріус послуги не надає, а вчиняє нотаріальні дії).
Перевага текстового логотипу в тому, що він одразу може продемонструвати вид діяльності. Все більше нотаріусів, особливо молоде покоління, використовують текстовий логотип із власним прізвищем, перетворюючи його у «бренд». І це вдале класичне рішення, характерне, зокрема, для юридичних фірм.
Логотип також може виглядати як монограма, що включає в себе дві або три літери — прізвища, імені та по батькові нотаріуса. Якщо приватні нотаріуси працюють разом у конторі, можна використовувати два прізвища або навіть адресу контори, якщо вона легко запам’ятовується.
ІГРИ ЗІ ШРИФТАМИ
У більшості випадків на логотипі нотаріуса основною є текстова частина, а отже, важливо обрати вдалий шрифт. Актуальні шрифти для логотипів — прості, «чисті» (тобто, без зарубок та вензелів).
Текст на логотипі повинен бути максимально розбірливим. Основне слово, яке використовується на логотипі, рекомендується зображати одним і тим же шрифтом.
Не перевантажуйте логотип безліччю написів і шрифтів, інакше він виглядатиме непрофесійно, — відповідно, можуть з’явитися сумніви у професійності безпосередньо самого нотаріуса.
ДВА КОЛЬОРИ МОЇ…
Визначитися із кольоровою палітрою логотипу — один із найважливіших етапів. Правильно підібраний колір здатний викликати необхідні асоціації та емоції.
В юриспруденції використовують переважно темні, стримані відтінки. Наприклад, згідно із дослідженнями, найпопулярнішим кольором для юридичної компанії є синій. Вважається, що цей колір умиротворює, викликає відчуття довіри, впевненості, надійності, професіоналізму. А от до червоного кольору варто поставитися обережно, адже він не лише символізує велич і силу, а й збуджує нервову систему, може викликати навіть страх чи агресію. Втім, елемент червоного кольору на логотипі може мотивувати навіть самого нотаріуса та надавати рішучості клієнтам.
Досить виграшно виглядатимуть неяскраві відтінки синього, коричневого, сірого, чорного кольорів. Можна спробувати металізовані відтінки.
Головне — не використовуйте всі кольори веселки, три кольори (відтінки) буде цілком достатньо. До речі, врахуйте, що логотип повинен презентабельно виглядати і у кольоровому, і у чорно-білому варіанті.
Про вплив кольорів на психіку є багато матеріалів, які за бажанням можна прочитати, але завідомо виграшних кольорів не існує — все залежить від концепції вашого логотипу.
ЩО НАПИСАНО ПЕРОМ?
Якщо із кольорами та шрифтами ще можна обережно «гратися», то щодо зображення перше прохання: давайте скажемо категоричне «ні» фігурі Феміди та терезам. Ці символи чітко асоціюються із судовою системою та частково правоохоронними органами, а не приватним правом, якого стосується латинський нотаріат. Нотаріус нікого не судить, хоча й нотаріат часто називають «превентивним правосуддям».
Перо та печатка — «вічна класика» на логотипах нотаріусів. Можливо, тому й не варто дивуватися, що нотаріуса часто «класично» сприймають як «робота» для проставлення печатки й підпису? І якщо печатка у нотаріуса таки є, то перо можна відшукати хіба на капелюшку стильної пані.
Littera scripta manet — написане не знищується, говорить нам латинський вираз, який разом із символом пера розміщено і на логотипі Нотаріальної палати України. Також ми можемо бачити римську колону, яка свідчить про приналежність до нотаріату латинського типу.
Справедливості заради відзначимо, що і на логотипі МСЛН присутнє зображення пера. Також вказаний девіз Lex est quodcumque notamus — написане нотаріусом це закон. У дизайні використано анімалістику — орел із німбом символізує дух вищої влади.
Отже, перо залишилося нотаріату в спадок із сивих часів, коли нотаріуси були частково і писарями, та стало стереотипним символом нотаріальної діяльності в усьому світі.
Але що саме цим пером пишете ви як сучасний нотаріус?
Зараз у нотаріусів набагато ширший функціонал, основним робочим інструментом став комп’ютер, запроваджується електронний нотаріат.
Можливо, нехай перо залишається лише на логотипах професійних організацій для історичної пам’яті, а для позиціонування нотаріату як професії майбутнього варто спробувати віднайти нові символи.
Втім, стереотипи існують саме для того, щоб полегшувати взаєморозуміння між людьми. Тому ретро чи модерн — вибір за вами. Альтернативним рішенням може стати сучасне дизайнерське зображення класичного символу.
Головне розуміти, що хороший логотип повинен бути простим, зрозумілим, а ще — емоційним, тобто викликати в людей якісь позитивні асоціації, пов’язані в нашому випадку із нотаріальною діяльністю.
Простота — це не лише візуальний мінімалізм та лаконічність, але й закладена у логотип проста ідея, яка одразу зчитується. Така психологія людини: ті речі, які ми не розуміємо, викликають стан напруження, тривожності, а значить — недовіри. Тому краще не гіпнотизувати клієнтів химерними переплетеннями складних візерунків.
Універсальність логотипу передбачає його чітке та однакове зображення в усіх можливих варіантах: вивіска, сайт, візитки, сувеніри тощо. Як варіант можна розробити кілька варіантів логотипів в одному дизайні (наприклад, щоб логотип «вписувався» у квадрат та прямокутник).
Бажано, щоб ваш логотип був довговічним, не втратив актуальність навіть через десять років, аби не довелося вимушено робити «ребрендинг».
ЯК СТВОРИТИ ЛОГОТИП
Якщо окрім юридичної освіти ви отримали й художню, або маєте талант та досвід дизайнера, можете самостійно намалювати ваш логотип.
Також існує велика кількість онлайн-редакторів, у яких досить швидко і часто навіть безкоштовно можна зробити логотип, але швидше за все, таке зображення не буде унікальним. Обов’язково перевіряйте готовий логотип через пошук картинок у Google.
Найоптимальніший варіант — замовити логотип у професійного дизайнера. Головне, щоб він зрозумів ваші ідеї та побажання.
ПІДСУМКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
Логотип персоналізує нотаріуса та відображає цінності професії.
Перевага — текстовому логотипу із використанням ПІБ (прізвища) та зазначенням виду діяльності.
Бажано використовувати два-три кольори, враховуючи вплив на психологію. Шрифт повинен бути лаконічним та простим.
Обираючи символічне зображення, уникайте Феміди й терезів, а якщо бажаєте класики —
обіграйте історичні артефакти (перо, сувій тощо) в сучасному стилі.
Логотип нотаріуса — не необхідність, не розкіш, але спосіб покращити професійний імідж, додати у повсякденність елементи естетики та стилю.
ДОВІДКОВО: ВИВІСКА НОТАРІУСА — НЕ РЕКЛАМА
Згідно із Законом України «Про рекламу» та Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, не вважається рекламою вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності, час роботи, що розміщені на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення.
Тому будь-які вимоги про демонтаж вивісок, розміщених відповідно до вимог чинного законодавства, є перешкоджанням у здійсненні нотаріусами професійної діяльності і порушенням законодавства України, зокрема статті 8-1 Закону «Про нотаріат».
Органи місцевого самоврядування не повинні обмежувати чи ускладнювати виконання нотаріусами своїх обов’язків та видавати необґрунтовані вимоги щодо демонтажу інформаційних вивісок, які розміщені відповідно до вимог чинного законодавства.